Saturday, 21 January 2012

Kisah Zinnirah Srikandi Islam

Assalamualaikum wbt =)

Di malam yang hening ni,jam 2:35am masih sy xboleh lelapkan mata,jadi trfikir nk usha blog sy yg baru nak berhabuk ni,sejak dah buka skola agak bz,so kt rumah ialah masa utk rehatkan minda..2012 ni sy kena amek alih jawatan bendahari sekolah utk sementara waktu..komen sy mmg pening lah,sb pertama ialah sy xd pengalaman dalam pngurusan kwangan skola..sb masa kt sek men dulu sy amek aliran syariah,bkn akaun..smpai masuk U pn sy amek bidang pengajian islam gak,cume ade amek kursus tambahan iaitu kursus ekonomi..tp ekonomi mana ada belajar akaun kan..hihi..mmg agak peninglah..nak uruskn buku tunai,panjar wang runcit,cek,baucer tunai n fail2 yg berkaitan kewangan sekolah..kdg2 termissed kelas sb nk siapkn kewangan ni..sb kedua ialah dah lama btul sy xmain ngn byk2 nombor ni..haha..n ada perkataan yg sy xtahu tntang istilah yg dgunakn dlm pngurusan kewangan ni..sblum ni agak berat dgn jawatan ni,sb trfikir jadual waktu yg agak padat gak lah..tp tahun ni hanya trlampau padat pada p&p tahap 2..full ok,rabu till jumaat..haha..tu bila trpaksa wat masa ni mmg sy byk missed msuk kelas..cian kt student sy..sorry ye,tkut jgk la kan sb amanah..tp darurat sgt nk wat camne..bkn sengja pun..hehe..

ok malam ni sy terdetik nk search tntang nama2 serikandi islam..dan trjumpalah satu nama yg xasing lg bg kita,iaitu srikandi Zinnirah..yg mana kmpuln UNIC pernah wat tjuk nasyid mreka..Subhanallah..mmg Zinnirah seorang yg kuat pegangan aQidahnye even disiksa teruk oleh majikannye,sb dy jadi hamba abdi..sy pun nak menangis tym bc kisah beliau..sgt menyentuh hati..n trasa hati,sb betapa terukny diri sy ni..='( adakah sy mampu lakukan apa yg beliau lakukan jika saya diuji sebegini rupa utk meraih jannahNYA..='(..Zinnirah tetap dihati saya n sy akn igt tntang kisahnye..ya,Zinnirahh..nice name rite? =) brangan sat jd Ummu Zinnirah..ekekeke..jgn mrah ek,juz joke..=) syhhh..ok ni adalah kisah srikandi Zinnirah yg sgt menyentuh hati,sesekali bacalah n kaji tntang srikandi Islam ni korang,brbnding artis2 trnama..utk prigtn diri sy gak..=)


~Zinnirah by UNIC~
Kisah Zinnirah:

Zinnirah menerima hidayah Allah pada peringkat awal dakwah Rasulullah S.A.W iaitu semasa baginda S.A.W berdakwah secara sembunyi-sembunyi di kalangan rakan karib baginda. Dalam sejarah Islam, golongan yang pertama memeluk Islam inilah yang banyak menerima ujian daripada Allah

Zinnirah adalah seorang gadis yang berasal dari Rome. Kehidupan keluarganya sangat miskin dan dalam keadaan serba kekurangan. Ketika berlaku satu peperangan besar di Rome, Zinnirah terpisah daripada keluarganya lalu menjadi tawanan perang. Sejak itu dia dijual sebagai hamba dan sering bertukar tangan. Sepanjang menjadi hamba abdi, Zinnirah dilayan dengan kasar dan adakalanya diperlakukan seperti binatang oleh tuannya.

Suatu hari Zinnirah berkenalan dengan seorang hamba yang senasib dengannya. Perkenalan itu akhirnya membawa Nur Islam dalam diri Zinnirah kerana hamba itu menerangkan ajaran yang disampaikan oleh Rasulullah. Penerangan yang tulus itu membuka hati Zinnirah untuk memeluk Islam. Namun, dia terpaksa melakukan ibadat secara rahsia kerana tuannya memusuhi Islam.

Nasibnya lebih malang apabila dia bertukar tangan kepada bangsawan Quraisy yang sangat berpengaruh masa itu, Umar Al-Khattab. Ketika itu, Umar belum memeluk Islam dan juga tidak mengetahui keIslaman Zinnirah. Umar yang sangat memusuhi Rasulullah terkenal dengan bengis dan kasarnya sehingga digeruni, baik lawan maupun kawan. Akhirnya, Umar mengetahui mengenai keIslaman Zinnirah apabila suatu hari dia mendengar gadis itu membaca al-Quran. Ini menimbulkan kemarahan Umar yang mahu menghukumnya dengan siksaan berat.

"Tahukah kamu apa hukuman yang layak untukmu?" Tanya Umar keras dengan wajah bak singa sambil mengheret Zinnirah ke tengah padang pasir. Di situ, Umar mengikat kaki dan tangan Zinnirah dan menjemurnya di tengah panas terik. "Inilah caranya supaya kamu insaf," katanya lalu meninggalkan Zinnirah di situ. Walaupun mukanya perit dipanah matahari dan kehausan, Zinnirah tabah menghadapi penderitaan itu sambil mulutnya tidak berhenti membisikkan Allah.. Allah...

Apabila melihat hamba abdinya belum insaf, Umar menyeretnya ke pinggir kota dan mengikatnya di tiang. Dia menyuruh orang mengorek mata Zinnirah sehingga buta (ada juga sumber menceritakan dicucuk dengan besi panas). "Ini untukmu Ya Allah. Aku mengharungi kesengsaraan ini untuk mendapat kesenangan di akhirat kelak. Perjuangan ini sememangnya berat, selalu menderita dan sengsara kerana aku sedar untuk mendapat syurga aku terpaksa menagih ujian berat, sedangkan neraka itu dipagari oleh pelbagai kesenangan." Inilah rintihan hati Zinnirah kepada Allah S.W.T ketika bermunajat kepada Allah di setiap malam sebagai penawar jiwa di atas segala kesusahan yang dia hadapi. Pengorbanan Zinnirah mendapat cercaan kaum musyrikin Mekah. Pelbagai cacian dilemparkan kepadanya. Mereka mengatakan Zinnirah buta kerana dilaknat oleh tuhan Latta dan Uzza. Mereka mencabarnya kerana Zinnirah mempertahankan diri dengan mengatakan dirinya buta bukan kerana tuhan mereka, sebaliknya ia adalah perbuatan Umar dan Allah mengizinkan ianya berlaku.

Penderitaannya itu akhirnya sampai ke pengetahuan Abu Bakar as-Siddiq yang membeli Zinnirah dengan harga tinggi. Sejak itu, dia tekun beribadat dan dengan kurnia Allah, kedua-dua matanya yang buta itu bercahaya semula. Peristiwa yang mengagumkan ini menyebabkan ramai orang Quraisy memeluk Islam.



Besar pengorbanan Zinnirah ni kn,smoga Allah sentiasa merahmati beliau..wallahua'lam..=)
Terima Kasih

8 comments:

putri nilam said...

kajila nma saya sekali.. wink2... (^___^)

lieyaien said...

:)

Gadis Bubble Gum said...

sedihnya dengar lgu kat atas2..

نور على نور said...

lagu mana tu..zinnirah ke..hehehe

Gadis Bubble Gum said...
This comment has been removed by the author.
Gadis Bubble Gum said...

lagu blog ustazah pon sedyh ar...
ustaza wat caya nak nngis jer,,,hehe...
lagu zinnirah + lagu blog ustazah er...

Little AA said...

best pulak saya baca...
saya dah follow awak ,awak follow saya blik :)

نور على نور said...

Syukran sis =)

© By Nurhanis Kamarudin | Template Designed By Blog Bingkisan Hati