Pages

Sunday 30 September 2012

Perkahwinan itu nikmat & rezqi drp Allah

Assalamualaikum wbt

Hello there!!! lame saya x blogwalking..adehh tersangat la lama,baru ni saya fikir nk post sumting yg simple2 je kot? hehe..korang ape kabar ek..smoga berada dalam lembayung rahmat Allah hendaknye..
banyak je cerita nak saya kongsikan ngn korang tp disebabkn keadaan membatasi saya hanya kongsikan ape yang terasa "o.k" je..fyi,saya dah 3bulan 15hari menjadi seorang "isteri" dan melayari bahtera rumah tangga dengan "imam" saya..banyak dan macam2 dugaan walaupun baru berusia muda perkahwinan kami..biasalah,masa kita single dlu pun dah mcam2 ujian kan..tapi apapun,ujian demi ujian tu mematangkan kami sebagai suami isteri..memperbaki kelemahan masing2 dan mengasah kelebihan masing2 jgk =) rindu pun ujian jgk,hehehe.. itulah jodoh kita yg Allah dah tetapkan di luh mahfuz sana yang berpuluh tahun kita tggu..dan ia pasti yang terbaik buat kita,serta belajar menghargai satu nikmat dan hadiah yg Allah kurniakan ni,yeah..belaajar2!..imamku cakap: "hari2 abang bangun pagi berazam untuk menjadi suami yang baik"..ya ALLAH!!! saya betul2 terkesan dgn ayat ni..='(

Perbezaan sekarang ialah even berat mana ujian yg tertimpa di alam rumahtangga,ingat! kita bukan sorang lagi,tp kita bersama suami/isteri kita..itulah jg kelebihan berkahwin selain mendamba redha Allah dan mengikut sunnah nabi saw,suami isteri sebenarnya saling memerlukan,cubit paha kanan terasa paha kiri,ya sb itulah komunikasi sbg suami isteri haruslah ada,dan keep in touch selalu dengan couple kita..nak masuk syurga sama2kan? klu isteri xlepas, si suami jgn lah harap lepas ke syurga..besarnye tanggungjawab sebagai suami dan imam! sbg isteri haruslah menitikberatkan hal ini,jgn pentingkan perasaan sndiri..penuhilah ilmu di dada,memang kita semua jahil,tp Allah dh sediakn jalan keluar utk itu..!

Perkahwinan ni bkn sekadar utk mesra2 atas katil je,tapi! untuk mencari redha Allah,wajib ke atas kita niat utama sebelum berkahwin bkn utk ini semata-mata! ye, tapi semata kerana redha Allah..! kita jangan selalu melawan suami,berapa banyak diantara kita yang mengatakan "bila kita tolak utk bersama suami kita ni dikira isteri yang jahat dan berdosa" tapi sedar x kita berapa banyak saham dosa yang kita topup dibelakang suami?mengaibkan suami sendiri? xtaat perintah suami? xdoakn si suami? muhasabah diri kita masing2..mohon ampun kpd Allah krn masih ada masa lg,n Allah tetap bagi kita masa n ruang untuk menjadi suami/isteri yg baik..kan? =) semua ni perlukan fasa demi fasa..ambil masa,jgn hiraukan cakap org sekeliling..

Selepas berkahwin,bagi perempuan suami adalah lebih "diutamakan" berbanding masa bujang dlu yg mana parents first,skang corak kehidpan dah brubh..=) "our husband first" sb dialah yang menanggung segala dosa2 kita..if kebaikan yg kita buat,berpahala jgk la suami kita..=)

perkahwinan ni akan melalui fasa2 yang berperigkat..jangan risau,sntiasalah doa kepd Allah supaya dikukuhkan kasih syg ke dalam hatinya utk kita dan mohonlah kebaikan utknye..if kita jatuh,bangkitlah semula..sebab hati kita ni Allah sahaja yg dapat menetap dan mengubahnya..kan? =) dan usahalah utk berfikiran positif even org dsekeliling kita banyak bercakap hal2 yg negatif..bila diuji,doalah byk2 pada Allah..bkn senang nk mmperoleh kebahagian sebenar..perkataan negatif ni kadang boleh rosakkan hati,btul x? bila fikir sgt perbuatan kita pun akan jdi negatif..huhu

Rahsia rumahtangga ni jgk jangnlah kita sering ceritakan kpd umum,bkn smua org leh masuk n faham apa yg kita luahkan,masalah rumatangga ni masalah pribadi,hanya kita n pasangan kita lebih tahu apa kita perlukan.. biarlah dselesaikan bersama pasangan kita,if ingin cerita biarlah pd org yg jujur dan amanah..yg penting doa kpd Allah supaya keadaan menjadi lebih baik..

Kahwin ni best tau! =) nak thu kenapa?? sb kita akan rasa happy lebih berganda  berbnding dulu..pastu keluarga kita pn semakin besar..Allahu..nikmat smua ni dengan 1 lafaz suci shj..solat pun bleh berjemaah n lg berganda saham pahala kita..getaran terasa..nikmat Allah janji selepas berkahwin..Rasulullah saw pernah bersabda : "solat 2 rakaat org yg sudah berkahwin adalah lebih baik" ok,kalu tiap2 hari berjemaah ngn suami ditambah bersalaman + senyum ngn suami kita..Allahu..byk bonus pahalaa yg kita dpt! even kita xsedari..bonus memang banyakkk sgt yg kita leh dapat bila berkahwin ni,tapi awas! harus dijaga,dosa jg mudah kita dpt jk trsalah langkah..mohonlah pd Allah agar djadikan kita n pasangan kita soleh n solehah..inilah titik permulaan utk mendapatkan zuriat yg soleh solehah jgk..ye mmg betul..kita yang mencorakkan anak2 kita kelak yg bakal menjadi mujahid/mujahidah/khalifah di muka bumi ni..

Apepun xrugi klu kahwin.ni nikmat Allah..ye nikmat yg Allah bagi,rezqi yg Allah bagi..janji Allah itu pasti..
saya sayang sangt suami saya,yang xdapat saya luahkan even 1 lautan saya coretkan utknye..=')
apabila terigt pada suami jgn lupa doakan dia,doalah walaupun bkn lepas solat pun ye..=)
selepas hujan Allah bagi pelangi,ape2 masalah pasti ada jalan kluarnye..perkahwinan ni bukan satu yg membebankan..ingat.....!

saya xboleh nk upload gambar khwin dalam blog ni sb saya xbuat private cam FB,jadi bahaya sgt klu saya letak,bkn xnak letak tp utk kebaikan semua pihak n mnjaga hati "pihak" lain..hehehe..ok mana yg baik amek iktibar yg buruk jadika sempadan (bkn iktibar ek yg kita selalu buat..hehe..)

p/s : azam nk jadi isteri yg baik,guna masa n pluang yg Allah beri..=)

wassalam..
Terima Kasih

1 comment:

Athirah Tieramiessyou said...

hanis...xtau knp,rasa sebak baca :'(

© By Nurhanis Kamarudin | Template Designed By Blog Bingkisan Hati